Breng room, melk en pistachepasta op een laag vuur aan de kook onder regelmatig roeren.
Klop intussen dooiers en suiker heel luchtig in de mixer (wit kloppen).
Eens het roommengsel kookt, giet je het onder voortdurend kloppen bij de eieren.
Giet opnieuw in de kookpot en verwarm op zacht vuur, en onder zachtjes roeren met een houten lepel, tot 82 °C of tot het mengsel licht gedikt is. Het mag zeker niet koken, anders schiften de eieren.
Giet in een andere kom of maatbeker en laat afkoelen tot kamertemperatuur.
Hak intussen de pistachenoten en roer ze door het ijsmengsel.
Zet in de koelkast en laat minstens 3 uur verder afkoelen.
Giet de crème in de ijsmachine en laat draaien.
Eens je een luchtig ijsmengsel krijgt, giet je het in een afsluitbare bak en laat je het verder opstijven in de vriezer.
Bereid intussen de kersen.
Breng kersen, suiker en cointreau zachtjes aan de kook en laat een 5-tal minuten doorkoken.
Indien gewenst, kan je het sap lichtjes indikken met maïszetmeel, maar persoonlijk vind ik dat niet nodig.
Laat afkoelen tot kamertemperatuur.
Om te serveren
Schep mooie bollen van het pistache-ijs.
Geef er de kersen bij.
Bestrooi met wat extra gehakte pistaches.
Trefwoord cointreau, ijs, kersen, pistache
Heb je dit recept als eens geprobeerd?Let us know how it was!