Vegetarisch eten voor kinderen met deze 5 tips

Acht tips voor een haalbaar ontbijt

We zijn alweer aan de vierde week van Dagen zonder vlees. En hoewel dat al redelijk ver lijkt, is het nog steeds maar de helft van de periode waarin we proberen wat te matigen met onze vleesconsumptie. Zelf heb ik er weinig last van: ik had me voorgenomen minstens de helft van de bolletjes groen te kunnen kleuren, en voorlopig slaag ik daar zonder veel problemen in. Ik geef toe dat ik graag vlees eet, maar ik verkies af en toe “goed” vlees – biologisch en lokaal – boven elke dag mijn braadworst van een halve euro. Als volwassenen zien wij er ook de voordelen van in: beter voor het milieu, de duurzaamheid, onze gezondheid en zelfs onze portemonnee, maar voor de kleintjes in dat verhaal ligt dat dikwijls heel wat moeilijker.

Dagen zonder vleesjes

Alhoewel mijn meisjes vrij avontuurlijk zijn als het op eten aankomt, moet ik toegeven dat ze ook wel eens hun neus optrekken als ik een plantaardige curry met “exotische” – niet per se buitenlandse, maar vooral ongekende – groenten op hun Frozen-bordje schep. Zelfs proeven kan dan voor een heuse strijd zorgen, en laat ons eerlijk zijn: dat kan je missen als kiespijn na een drukke werkdag.

Vegetarisch eten voor kinderen met deze 5 haalbare tips
Hier bij ons thuis minderen we al een tijdje als het op vlees- en visconsumptie aankomt. Ik probeer minstens 2 keer per week vegetarisch te koken. En in het begin was dat met vallen en opstaan: sommige gerechten werden door het kleine grut zonder pardon aan de kant geschoven. Anderen werden dan weer op “oh’s” en “ah’s” onthaald als waren het nieuwe kleedjes van K3.

Om ook jou op weg te helpen, zet ik mijn vijf beste tips even op een rijtje. Hopelijk kunnen ze ook van jouw kroost heuse flexitariërs maken, die de smaak van al dat nieuws wel weten te appreciëren!

  1. Onderschat ze niet
    Ga er niet vanuit dat ze jouw kikkererwtenstoofpot of Indische dahl niet lusten: kinderen zijn soms avontuurlijker dan je denkt. Probeer ze dus onbevooroordeeld te bedienen: maak er geen groot drama van, beloon niet extreem of probeer ze niet al te enthousiast aan te zetten iets te eten. Kinderen zijn hieraan heel gevoelig en zullen meteen merken dat er iets “speciaals” aan de hand is. Alleen dát kan al genoeg zijn om niet te willen proeven.Vegetarisch eten voor kinderen met deze 5 haalbare tips
  2. Verstoppertje spelen
    Extra groenten en peulvruchten kan je ook kwijt in een pastasaus, een soep of een stoofpot, zonder dat ze per se herkent hoeven te worden. Mix eens wat gekookte linzen mee in je maaltijdsoep, roer wat zoete aardappel door de kaassaus, of benoem kikkererwten als balletjes in je Arabische tajine. Wat niet weet, niet deert… En intussen heb jij je maaltijd toch weer wat voedzamer gemaakt.
  3. Verpakt als kinderfavorietVegetarisch eten voor kinderen met deze 5 haalbare tipsKinderen hebben zo hun favorieten, en meestal zijn dat niet de gezondste of verstandigste keuzes. Hamburgers, frieten en pastagerechten staan hier thuis hoog op het verlanglijstje. Met eenvoudige ingrepen tover ik deze kinderfavorieten om in een vegetarisch hoogstandje: wat dacht je van quinoaburgers, halloumi-pita, pastinaakfrietjes of penne met mozzarella? Elk klein ukje vindt zijn gading in dat lijstje!
  4. Alle kleuren van de regenboog
    Kleur werkt. Het klinkt misschien te eenvoudig om waar te zijn, maar toch is het zo. Bont gekleurde wortels smaken meer dan de standaard oranje. Vrolijke rijtjes van fel gekleurde zomergroenten wekken meteen de interesse. En zelfs de meest verstokte vleeseter gaat overstag bij het zien van deze kleurrijke macaroni.IMG_0120
  5. Kaas, eieren en pasta werken altijd
    Al het voorgaande geprobeerd, en nog steeds geen succes? Als er iets is dat hier thuis altijd werkt, dan zijn het kaas, eieren en pasta. Als één van deze heilige drievuldigheid zich in de maaltijd bevindt, is er altijd succes. Probeer bijvoorbeeld eens hartige courgettekoekjes met feta of tomaten-paprika stoofpot met eieren. Wedden dat je hiermee kan scoren?

Heb je zelf nog tips om je kinderen al eens vegetarisch te laten eten?

Acht tips voor een haalbaar ontbijt

Ik schreef dit artikel voor Femma

Print Friendly, PDF & Email

5 thoughts on “Vegetarisch eten voor kinderen met deze 5 tips

  1. Tortilla’s zijn hier een grote hit: ik zet een hele reeks potjes op tafel met rauwe en gegrilde groente ( geraspte wortel, komkommerstaafjes, fijn gesneden rauw witloof, reepjes paprika, gegrilde ui, mais, boontjes, … afhankelijk van het seizoen en van wat ik in huis heb) en in elke wrap moeten minstens 3 soorten groente zitten op een basislaagje van mascarpone en geprakte avocado die we eerst op de wrap smeren.

  2. Hier ook best een avontuurlijke eter, maar de ‘vleesjes’ zijn ook hier het meest populair en worden dus ook het snelst bijgevraagd. Tenzij het pasta bolognaise is 🙂 Gelukkig tellen vegetarische balletjes hier ook als ‘vleesje’ en werken ‘verstopte groenten’ ook hier nog 🙂

  3. wat een leuk artikel en al helemaal leuk zijn de foto’s!
    bij ons is het geen probleem om vegetarisch te koken voor onze kinderen…alleen krijgen we wel soms de reactie: wat is dit en wat is dat en oh nee dat lusten we niet…maar 1 maal ze het proeven is het meestal wel fantastisch lekker 🙂
    liefs

Laat me weten wat je ervan vindt!