In 6 stappen naar een haalbaar weekmenu

De sleutel tot gezond en gevarieerd eten als je weinig tijd hebt, ligt in de planning. Bedenk vooraf wat je deze week zal eten, maak een boodschappenlijstje en relax. De helft van het werk is al gedaan. Bijkomend voordeel is dat dit je heel wat geld kan besparen: gedaan met impuls-aankopen!

In een nog niet zo ver verleden deed ik helemaal niet mee aan al dat voorbereiden en plannen. Ik verkondigde aan wie het maar wilde horen dat ik dat niet zo kúnnen, zo’n weekmenu maken, dat ik de dag zelf wilde beslissen wat ik ’s avonds zou eten, want hoe kan je nu vooraf weten waar je zin in hebt? De realiteit was echter dat ik, ondanks mijn enorme voorraad kookboeken, receptenknipsels en overvolle Pinterest-borden, dikwijls geen inspiratie had, niet wist waarin ik zin had, en ter elfder ure nog ergens een exotisch ingrediënt moest gaan zoeken. Gevolg: we aten veel te laat, de restjes en overschotjes stapelden zich op en verdwenen aan het einde van de week in de vuilbak wegens… geen inspiratie.

Elke keer als ik met pijn in het hart een halve citroen, enkele sneetjes brood of overjaarse charcuterie weggooide, daagde het idee meer en meer dat dit aan mijn nonchalante kookstijl lag… Ik ben natuurlijk een foodie, en als ik ergens iets zie liggen dat nieuw is, of moeilijk verkrijgbaar, moest het mee in de winkelkar. Maar uiteindelijk lagen die mooie doosjes en zakjes gewoon achteraan de voorraadkast, waar ze maandenlang het daglicht niet meer zagen. Tijd voor verandering dus!

Ik begon een dik jaar geleden met het maken van een weekmenu, en ik word er steeds beter in! Er zijn steeds minder restjes om weg te gooien of ongebruikte ingrediënten. Het is niet moeilijk, het bespaart je enorm veel tijd en geld, en het zorgt voor rust in je hoofd. Het laat je ook toe om gevariëerder te eten. Je kan er immers gewoon bij stilstaan op het moment dat je de planning maakt: ik wil twee keer vegetarisch eten deze week, minstens één keer vis en maximaal twee keer vlees. Of: deze week maar één keer pasta, misschien ook één keer rijst, maar voor de rest altijd patatjes. Ik zeg maar iets. Je kiest zelf wat voor jou belangrijk is.

Wat heb je nodig? 

Agenda van jezelf en je huisgenoten
Notitieblaadjes en een balpen, of een app die je graag gebruikt (Wunderlist, Evernote, …)
Kookinspiratie: kookboeken, receptenknipsels, pinterestborden, websites, receptenindex van leuke blogs, een lijst van wat nog in je diepvries zit, map met word-documenten van je favoriete recepten op je computer, de laatste afleveringen van Dagelijkse Kost, …

Hoe ga je tewerk? 

  1. Plannen
    Bekijk eerst je agenda: welke dagen moet er gekookt worden? Wanneer eet je al buitenshuis, en volstaat dus een broodmaaltijd? Ik kijk zelf ook altijd wanneer mijn man ’s avonds thuis is en wanneer niet. Op de dagen dat hij thuis is, kan ik iets bewerkelijker maken dan op de dagen dat hij er niet is. Hij kan dan immers de kindjes bezig houden en doordat ik ze niet moet gaan afhalen op school, heb ik ook wat meer tijd.
  2. Variatie
    Bedenk wat je deze week wil eten in termen van categorieën. Bijvoorbeeld: twee keer veggie en twee keer vis, niet meer dan één keer pasta.
  3. Overschotjes incalculeren
    Als je weet dat je van bepaalde producten een grotere hoeveelheid moet kopen dan je eigenlijk nodig hebt, en je kan deze extra’s niet invriezen of lang bewaren, hou daar dan rekening mee in je planning. Ik denk bijvoorbeeld aan een krop sla, zongedroogde tomaten of een blik kikkererwten. Plan deze overschotjes dan in voor de lunch (met bovenstaande voorbeelden kan je een lekkere maaltijdsalade maken) of verwerk ze in een recept de dag nadien (een extra groene sla bij de pasta of een potje hummus voor bij de pita’s, bijvoorbeeld).
  4. Inspiratie zoekenWeekmenu maken Neem je “kookinspiratie” erbij: kookboeken of -tijdschriften bijvoorbeeld. Ga op zoek naar specifieke gerechten die je deze week wilt maken in functie van wat je onder “variatie” beslist hebt, de planning uit punt 1 en de eventuele overschotjes. 
  5. Weekmenu opmaken
    Schrijf de gevonden gerechten op een notitieblaadje (of in een app) bij de juiste dag.
  6. Boodschappenlijstje maken
    Neem er een tweede blaadje bij, overloop de ingrediëntenlijst van je gekozen recepten, en schrijf op wat je niet in huis hebt. Als ik het van bepaalde zaken niet zeker weet, zet ik er een vraagteken bij, en check ik de voorraad meteen als het boodschappenlijstje af is. Afhankelijk van het resultaat, schrap ik dan het ingrediënt of het vraagteken.WinkelkarProducten die ik later in de week moet kopen, omdat ze bijvoorbeeld vers zijn (vlees, vis, brood), of omdat ze enkel in bepaalde winkels te krijgen zijn (Italiaanse deli, Aziatische supermarkt, natuurvoedingswinkel, …) schrijf ik op mijn lijstje aan de rechterkant. Elke avond kijk ik dan even na of het product nodig is voor het recept van de volgende dag, zodat ik er in de lunchpauze om kan.

Extra’s voor ijverige planners en perfectionisten

  • Boodschappenlijstje ordenen
    Je kan je boodschappenlijstje nog eens opnieuw maken, maar dan meteen geördend volgens de volgorde van de rayons in je favoriete supermarkt. Zo voorkom je dat je nog tomaten moet gaan zoeken als je eigenlijk al bij de wijn staat. Ik doe dit soms, maar zeker niet altijd. Hangt een beetje van mijn werkijver af.
  • Boodschappen online bestellen
    Een fantastische uitvinding vind ik dat, het online shoppen! Niet echt voor Zalando, maar eerder voor de Collect&Go’s en de Delhaize Direct’s van deze wereld.Collect&GoNippend van een gin tonic wandel je door de virtuele rekken en leg je in je kar wat je nodig hebt. Nog een uur kiezen dat je alles wilt gaan afhalen, en voilà, weer een “to do” minder op je lijstje! Ik doe dit zeker niet elke week, maar ik hou de promoties een beetje in het oog. Zo vallen de “bereidingskosten” (€ 5,5 euro bij Colruyt en € 4,5 bij Delhaize) weg als je bepaalde producten koopt. Als dat dan zaken zijn die ik sowieso koop (bijv. pampers, shampoo, etc.) dan bestel ik graag. Vooral als je kleine kindjes hebt, is deze manier van boodschappen doen zéér gemakkelijk!

Waar wacht je nog op om aan de slag te gaan? Probeer het weekmenu eens een paar weken uit en kijk wat je ervan vindt. Spaart het je tijd uit? Heb je minder overschotjes? Moet je minder weggooien? Allemaal goeie redenen om te blijven plannen!

Heb je zelf nog tips om aan dit lijstje toe te voegen?

Print Friendly

29 thoughts on “In 6 stappen naar een haalbaar weekmenu

  1. Hééééél herkenbaar allemaal :-). Al duizend maal geprobeerd om te plannen, en toch komt er altijd wel weer wat tussen of hou ik mij er niet aan. Gevolg: mij vind je alle dagen in de Delhaize terug. Gelukkig is die op 500 meter, anders zou het niet houdbaar zijn. Kortom, de perfecte, gestructureerde huisvrouw word ik nooit, al ben ik wel jaloers op de goed georganiseerde vrouw 😉

    1. Hahaha, ook dat is herkenbaar! Bij mij is het zo wat met perioden: eerst gaat het 2 maand goed en dan weer 3 maand slecht of omgekeerd. 😀

  2. planning gebeurd hier nogal freestyle-gewijs. ofwel is het groentepakket de leidraad, ofwel is het de gemeenschappelijke goestingskes voor de komende 2-3 dagen of wat er in reclame/seizoen is. collect&go gebeurt hier alleen als er idd iets nuttig tussen zit waardoor de service kost wegvalt. anders is het toch wa duur als je bijna wekelijks gaat

  3. Op vlak van weekmenu’s ben ik een beginner, ik maak ze nu per halve week. Binnenkort verhuizen we een eindje buiten de stad en dan zal ik wel meer mijn best gaan doen, omdat winkels verder af liggen. De uitdaging om één keer per week iets nieuws te maken probeer ik er wel in op te nemen 🙂

  4. Ik doe het nu ook al een jaar of twee, ik was het beu om dagelijks naar de GB te gaan. Soms wil ik ook wel eens gerechten kiezen op basis van mijn voorraadkast. Zo heb ik al maanden drie blikken linzen staan, de komende weken zullen er een paar linzengerechten gegeten moeten worden.

  5. O, nog een tip. Toen ik dit vroeger heel trouw deed, daagde ik mezelf uit om elke week 1 nieuw gerecht uit een kookboek te maken, en nam ik ook wekelijks 1 succesrecept over van één van de vorige weekmenu’s, die ik aanduidde met een sterretje. Heb je alvast 1 geslaagd recept waarover je niet echt moet nadenken.

          1. Ik ben evernote aan het verkennen (ben een nieuwe tablet-gebruiker…)… Maar die app van appie heet Allerhande, en is dus best leuk met stap-voor-stap-recepten. Er is overigens ook evernote food, wat ik geïnstalleerd heb, maar nog niet gebruik. Ken je vast al?

          2. Ik gebruik wunderlist voor alles. Daar kan je dan ook tegelijk je boodschappen mee ordenen (wat goud is als je op een druk moment moet shoppen) 🙂

  6. weekmenu’s opmaken is inderdaad een vervelend werkje maar hoe meer je het doet, hoe meer je er je weg in vind…enkel vlees koop ik altijd om de 2 dagen vers bij de slager.
    en wat ook zeer positief is bij het plannen is dat je voordeliger shopt en het brengt je rust voor de rest van de week

    1. Ha, het Voedselteam! Dat is inderdaad ook erg handig. Vroeger ook nog bijgeweest, maar het was toen telkens heel moeilijk om ons pakket tijdig af te halen. Als de jongste naar school gaat, ga ik toch ook nog eens kijken of we opnieuw kunnen aansluiten… 🙂

        1. Groentjes krijgen wij zeer dankbaar van mijn ouders, die een grote moestuin had. Maar ik vond die zuivel en ook het vlees wel altijd super, zo echt vers en natuurlijk. Vraagje: als je van Gent bent: welk Voedselteam is dat dan? Want zo zou het echt een stuk gemakkelijker zijn… Bij ons was het af te halen op vrijdag tussen 18u30 en 19u00. Zeer slecht uur met kleine kindjes… 🙂

  7. Ik probeer dat ook al een hele tijd, een weekmenu opmaken op zondag. Soms gaat dat nog eens de mist in en dan ben ik tijdens de week wel eens kwaad op mezelf dat ik meer dan 1 keer naar de supermarkt moet.
    Ik gebruik voor mijn boodschappenlijstje My Shopi als app, ook heel handig.

Laat me weten wat je ervan vindt!