Een gezond dagmenu voor kinderen in 5 stappen

Ik kook gezond voor mijn kind - prof. Kristel De Vogelaere - Gezond dagmenu voor kinderen / www.eenlepeltjelekkers.be

Gezond koken voor kinderen… het blijft een heikel thema. De goedbedoelde adviezen vliegen je als jonge ouder rond de oren. Waar de ene belang hecht aan het juiste fruit op de juiste leeftijd (aardbeien niet voor 6 maand!), zweert de andere bij een macrobiotisch dieet. Als mama van vlees en bloed, met goeie voornemens maar ook met praktische beperkingen, weet je soms niet meer wat je nu moet geloven. Het boek “Ik kook gezond voor mijn kind” van voedingsdeskundige prof. Kristel De Vogelaere wil daarop een antwoord bieden.

Ik kook gezond voor mijn kind - prof. Kristel De Vogelaere / www.eenlepeltjelekkers.be
Kristel gaat ervan uit dat je beter kan voorkomen dan genezen: overgewicht is een steeds groter wordend probleem dat iedereen zijn kind wil besparen. Met enkele eenvoudige ingrepen kan het volgens haar al een heel stuk beter. Het boek start met een stukje “theorie” rond voeding en gezondheid. Er volgt een uitleg over de actieve voedingsdriehoek en enkele behapbare adviezen. Nadien biedt het boek je een heleboel inspiratie, met leuke recepten van ontbijt tot avondmaal, van snacks tot taarten voor kinderfeestjes. Ook de brooddoos wordt onder handen genomen.

Ik kook gezond voor mijn kind - kinderfeestjes - prof. Kristel De Vogelaere
Ik moet zeggen dat de vormgeving van het boek mij aangenaam verraste: bij dit soort informatieve werken moet de lay-out al wel eens inboeten. Hier niets van dat: de recepten zijn geïllustreerd met prachtige foto’s die je meteen doen watertanden.

Ik kook gezond voor mijn kind - Pompoensoep met paprika - prof. Kristel De Vogelaere / www.eenlepeltjelekkers.be
Ik kook gezond voor mijn kind - Kinderfeestje - prof. Kristel De Vogelaere / www.eenlepeltjelekkers.be
Ten huize Lepeltje lekkers hebben we verschillende recepten aan een test onderworpen, en het resultaat was telkens erg lekker. Wat ik enorm apprecieer, is dat er geen gebruik gemaakt wordt van exotische superfoods of rare toevoegingen: de gerechten starten gewoon van wat je wél mag eten. Veel groenten en fruit, voldoende proteïnen in de vorm van (mager) vlees of vis, en ook de koolhydraten (denk pasta, aardappelen, rijst, …) worden niet gemeden.

Ik kook gezond voor mijn kind - Appeltaart - prof. Kristel De Vogelaere / www.eenlepeltjelekkers.be
Onze favorieten waren de pompoensoep met puntpaprika en de quinoa met pittige scampi en mango. Van deze laatste mag je binnenkort de Lepeltje Lekkers-variant op de blog verwachten!

Ik kook gezond voor mijn kind - Quinoa met scampi en mango - prof. Kristel De Vogelaere / www.eenlepeltjelekkers.be
Vandaag wil ik jullie nog deze 5 stappen voor een gezond dagmenu voor kinderen meegeven. En je ziet: met een beetje gezond verstand kom je al een héél eind!

  1. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag
    Dat wisten we allemaal natuurlijk al jaren, maar ook wij vervallen toch meestal in een simpele boterham met choco. Kristel geeft je in het boek maar liefst 10 suggesties voor een origineler ontbijt: van een milkshake met blauwe bessen tot wentelteefjes en pannenkoeken. Ja, ook dat kan gezond zonder dat je de natuurwinkel moet plunderen.Ik kook gezond voor mijn kind - Ontbijt - prof. Kristel De Vogelaere / www.eenlepeltjelekkers.be
  2. Een goedgekozen tienuurtje geeft je kind energie tot de middag
    Als je een beetje rekening houdt met de essentiële groepen van de voedingsdriehoek, kan je niet veel verkeerd doen. Denk aan fruit of een (volkoren) boterham, maar ook vanillepudding met boudoirkoekjes of een vruchtenmuffin kunnen voor afwisseling zorgen.
  3. Een gezonde lunchbox bevat (bruin) brood, groenten of fruit en een gezond dessertje
    Het is niet nodig om nagerechten halsstarrig te mijden: een potje yoghurt of een zuiveldrankje kan zeker. Voeg daar een belegde boterham en wat groentjes of een stuk fruit aan toe, en je hebt toch al een veel kleurrijker geheel dan de traditionele brooddoos. Groenten kan je – als je daar tijd en zin voor hebt – uitsteken in leuke vormpjes met een koekuitsteker, of door de spirelizer draaien voor een originele spaghetti.Ik kook gezond voor mijn kind - Brood met spiegelei - prof. Kristel De Vogelaere / www.eenlepeltjelekkers.be
  4. Vieruurtjes vermijden een rush naar de snoepkast
    Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat kinderen die van school komen uitgehongerd zijn. Vooral onze jongste dochter moet na schooltijd even op krachten komen met iets lekkers. Daarenboven schiet haar humeur van -5 naar +25 in die paar minuten dat ze aan tafel zit met een boterhammetje, een potje snoepgroenten of een tasje soep. Bovendien komen de meisjes op die manier ook niet steeds aan mijn rok hangen voor een snoepje als ik het avondmaal aan het bereiden ben.
  5. Varieer met het avondmaal
    Een warme maaltijd levert minstens een derde van de energiebehoefte van een hele dag. Probeer vooral in te zetten op groenten: combineer ze in alle kleuren en maten. Reken op een half bord groenten, en slechts 1/4 voor koolhydraten (aardappelen, rijst, pasta, …). De rest vul je aan met (mager) vlees of vis. Kies hierbij voor pure producten die nog niet bereid zijn: geen kant-en-klare stoomzakjes of gepaneerde kippenreepjes, maar liever gaargekookte (diepvries)boontjes met een stukje gebakken kipfilet.Ik kook gezond voor mijn kind - prof. Kristel De Vogelaere - Avondmaal / www.eenlepeltjelekkers.be

Het boek “Ik kook gezond voor mijn kind”, met deze tips voor een gezond dagmenu voor kinderen en heel wat recepten en informatie, door prof. dr. Kristel De Vogelaere is uitgegeven bij Lannoo en te koop via de website van Lannoo

Print Friendly, PDF & Email

Laat me weten wat je ervan vindt!